Co je to český len a jak vznikla naše značka?

Co je to český len a jak vznikla naše značka?

O tom a ještě o mnohem více jsme se bavily se Zdeňkou Bílkovou. 

Kdy Vás poprvé učaroval len? Byla to láska na první pohled?

Přála bych si, abych mohla říct, že to byla láska na první pohled, ale upřímně ze začátku to byl spíš sňatek z rozumu. Zaujaly mě vlastnosti lnu, tradice tohoto materiálu a potenciál v návratu lnu do našeho života. A pak jsem se dotkla těch krásných látek, zachumlala jsem se do nich a přičichla.. hlavou mi běželo tisíce nápadů, co by z nich bylo skvělého ušít a věděla jsem, že to bude láska na celý život.

Jaké vlastnosti Vás nejprve zaujaly?

Líbilo se mi, že len je čistě přírodní materiál, se skutečně dlouhou životností. Byla jsem otrávená z toho, že když už jsem našla vhodný střih, našla si čas na šití a vložila energii do nového kousku, po pár vyprání se udělaly žmolky, oblečení se nošením vytáhlo a barvy sepraly. Tohle Vám len neudělá. Je pevný, drží tvar a je odolný, což oceníte i u textilu do domácnosti. Cokoliv si ze lnu oblečete, budete se v něm cítit velmi pohodlně, příjemně a volně. Len je vzdušný, rychle schne a je ideálním materiálem na léto. Je elegantní a krásný na pohled, ale na len si musíte především sáhnout.

Kdy a proč Vás napadlo vytvářet autorské potisky na len?

Tak jak to často bývá, mě samotné tento segment na trhu chyběl. Hledala jsem jednoduché vzory, ale ve většině případů byly všechny příliš výrazné, barevné nebo za krátký okamžik se objevily na každém e-shopu. A vzorovaný len? Toho je jako šafránu. 

V čem je tisk na len specifický?

V dnešní době už není problém si nechat vytisknout na látku dezén podle svých představ. Můžete si nechat vzor navrhnout nebo vybrat nějaký z online databází. Bavíme se většinou o sublimačním tisku na umělé materiály nebo bavlnu s příměsí elastanu či polyesteru. Pomocí digitálního tisku lze potisknout i přírodní materiály, ale aby tisk skutečně na látce vydržel, je to trochu složitější. Tisk je totiž jen jednou částí z celého procesu. Předchází jí pre-treatment (předtisková příprava látky), po tisku následuje praní, sušení a fixace párou, další úpravy tkaniny a konečná adjustace. Je potřeba několika rozměrných a nákladných strojů - je to otázka celé fabriky.  

Jak vznikl název MajLEN design?

První tři písmena z názvu jsou počátečními písmeny jmen mých tří dětí. M jako Marie, A podle prostředí Anny a J je náš nejmladší Jan. Vnímám, že bez nich bych byla jiný člověk někde jinde a jestli by značka vůbec vznikla. Jsou nedílnou součástí a zároveň je v názvu schovaný i jiný význam - Maj jako fonetický opis anglického My, zkrátka tohle je něco mého pro mě a především moje zákaznice. A LEN? Okolo toho se to celé točí.

Tvoříte velmi minimalistické potisky. Proč se zaměřujete právě na drobné vzory a minimalistický styl? Kde berete inspiraci pro vznik těchto vzorů? Plánuje někdy větší a složitější vzory nebo se budete držet drobnějších potisků a minimalismu?

Chci, aby naše vzory byly nadčasové a dlouhověké, stejně jako materiál, na kterém jsou natištěny. Len není chvilkový trend a přála bych si, aby se i potisk neokoukal a dobře se kombinoval s dalšími barvami. Inspiruji se v české přírodě a kolem sebe. Baví mě nedokonalost, nepravidelnost, zdánlivá nahodilost a skryté příběhy. Potisky plánuji i větší a to o hodně větší, ale minimalismus prozatím zachovám. Do budoucna bych ráda představila malé ucelené kolekce látek a nebráním se ani spolupráci s jinými ilustrátory. 

Pracujete s českým lnem. ČR byla dříve textilní velmocí a len byl hlavní textilní plodinou. Dnes se však len pěstuje v ČR pouze na olej, nikoliv pro vlákno. Odkud se tedy bere surovina, kde se pěstuje? A proč se tkanina označuje jako český len, když surovina nepochází z ČR?

Velmi děkuji za tuto otázku. Termín český len je problematický a snažíme se od něj ustupovat. Máte pravdu, že v minulém století patřila naše země mezi největší pěstitele lnu v Evropě. Po sametové revoluci obecně textilní výroba upadala a s otevřením evropského trhu český len neobstál v konkurenci. Byl dražší, nedosahoval takové kvality a ani produkce lnu se nedočkala větší podpory ze strany státu. Poslední česká výroba svůj provoz uzavřela před 13 lety. Co je tedy dnes český len? Je to len z Evropy, který se k nám dostává jako příze nebo surový neupravený materiál a tady se tká nebo barví a dále upravuje. 

Jaké jsou hlavní výhody českého lnu a jak se liší od jiných lnů?

Výraz je podle mého názoru zavádějící, ale na druhou stranu česká textilní tradice je nesporná a to, co pod tímto označením dostanete do ruky, je jemná prémiová látka. Máme u nás technologie a závody, kde umí kvalitní barvení, tisk a další úpravu látek. Koupí také podporujete českou ekonomiku a trh. Ve srovnání s jinými přírodními materiály, jako je bavlna nebo bambus, které cestují přes půl světa a jsou pěstovány neekologickými a neetickými způsoby, jsem došla k názoru, že i evropský len je přijatelná eko varianta s minimální uhlíkovou stopu. Lněné látky tiskneme v Čechách, všechny splňují nejvyšší standardy kvality a vybíráme jen čistý len bez dalších příměsí.

Vystudovala jste vysokou školu. Souvisí nějak obor Vašeho studia s Vaší prací?

Ano i ne. Na střední škole jsem studovala počítačovou grafiku a výtvarnictví. Po maturitě jsem toho moc nevěděla, ale v jednom jsem měla jasno - dělat grafiku ani v reklamce určitě nechci. Vystudovala jsem tedy Dějiny evropské kultury se zaměřením na dějiny umění na Karlově univerzitě. Teď mám pocit, že s navrhováním látek se mi to spojilo a oklikou jsem se vrátila i k té grafice. Přestože v tuto chvíli pomýšlím na vzdělávání spíše v oblasti marketingu, tak věřím, že žádné studium není zbytečné. Práci v kultuře nezavrhuji a školy vždy naučí více, než co slibují anotace předmětů.

Otázka, která mě jako podnikající maminku neskutečně zajímá. Jak se Vám daří skloubit podnikání s péčí o děti? Máte tipy pro pracující maminky, o které byste se podělila?

Někdy lépe, někdy hůře, což určitě každá pracující maminka velmi dobře zná. Vůbec se necítím být v pozici, abych mohla někomu radit. Každý jsme v odlišné situaci, s jinak náročnými dětmi, zázemím a výchozí pozicí. Já jsem měla děti ještě během studia na vysoké a přestože to jsou zkušenosti k nezaplacení, v životopisu mám velké prázdno. Nevím, jestli by mě to k podnikání tak táhlo, kdyby na mě někde čekalo pracovní místo. 

V ideálním režimu usedám k práci hned jak nejmenší usne a holky jsou ve školce, odpoledne věnuji dětem a rodině. Večer většinou už jen balím objednávky a připravuji látky na šití. Snažím se plánovat a být efektivní. Do plánů však neustále zasahují nemoci, prázdniny nebo ,,jen’’ velká únava a nevyspání. Naštěstí na to nejsem sama a mám podporu manžela i rodiny. Sobě i ostatní pracujícím maminkám bych přála mít laskavost k sobě samým ve chvílích, kdy to všechno nejde podle představ, dopřát si čas pro sebe, v záloze mít připraven nejen plán B, ale i C a zásobu kafe, čokolády a dobrých přátel.  

Kam směřuje MajLEN design? Co chystáte do budoucna?

Stále mi běží hlavou ty tisíce nápadů. Učím se jít krok po kroku, nechtít realizovat všechno, hned a ještě ve všech barvách. Přes léto chci zjednodušit sortiment lněných výrobků, zapracovat na webu a trochu se zastavit, abych neztratila nadhled. Do konce roku bych ráda navštívila dva až tři prodejní markety, kontakt naživo je neskutečně obohacující a ani tisíc slov nedokáže to, co stačí chvilku vidět a cítit. Nezapomenu na zákaznici, na kterou jsme s kolegyní spustily proud informací, dotkla se lněné látky, přivřela oči a řekla: ,,Mmm.. už nic dalšího říkat ani nemusíte...’’

 

U povídání jsem si zapřemýšlela, někde se vrátila zpět a vzpomínala na úplné začátky. Za rozhovor a skvělé otázky velmi děkuji Zdeňce, zakladatelce značky s dětskou udržitelnou módou. Na jejím e-shopu  Máma v lese najdete krásné a funkční oblečení z přírodních materiálů, šitým pečlivě a s důrazem na vznik minimálního množství odpadu.